23 mars 2009

COBÁ, sondag 22 mars, uppladdat i efterhand.

Om man på nåt vis skulle utvärdera Tulum, så... Ja, själva staden/samhället var ju inte nåt att skriva hem om, även om det just nu är det jag gör, typ... :)
Som en enda lång, spikrak genomfartsväg med bebyggelse på båda sidor. Inte något som kan kallas vackert på något vis utan bara restauranger, hotell och souvenirshoppar uppblandade med diverse apotek, internetställen, dyk-/snorkelshoppar. Ungefär så. Det som ju var nåt att ha/se i Tulum var stranden (som alltså ligger ung. 3-4 km från själva staden), mayaruinerna alldeles ovanför/vid stranden (som jag aldrig var och tittade på tyvärr) och så cenoterna i närheten. En del städer är ju vackra i sig, liksom, men inte Tulum! Vill man bo hyfsat billigt är det dock själva samhället som gäller. En s.k. cabaña på stranden går väl på kanske 400 pesos, minst. Det är ung. 270 kr. (Där jag bodde kostade det 130 pesos/natten=typ 90 kr. Okej med tanke på att det ingick frukost med bl.a. ägg och pannkakor och inte enbart vitt rostbröd och marmelad.) Mitt rum i Cobá.
I skrivande stund är klockan 19 (och 02 i Sverige) och jag befinner mej på ett hotellrum i Cobá - en liten by fem mil från Tulum. Alldeles utanför byn finns ett område med kända mayaruiner som är anledningen till att det överhuvudtaget finns hotellverksamhet här. Betalar 250 pesos/natt (170 sek) för ett rum med takfläkt (ej ac alltså, det hade gått på 350) på hotell Sac-bé. Gick inte att boka rum i förväg, så det var bara att hoppa av bussen (36 pesos Tulum-Cobá) i den lilla byn och hoppas på att det fanns nåt ställe att bo på, vilket det alltså fanns. De flesta åker hit bara över dagen för att kolla på ruinerna/pyramiderna, men eftersom jag inte ville gå dit samtidigt som alla andra turistas (stora busslaster) valde jag att stanna här en natt. Gick dit vid tre på eftermiddan, ungefär samtidigt som turistbussarna åkte därifrån. Det var perfekt vädermässigt också - fram till kl tre regnade och åskade det, men sen kom solen fram och det var fint väder fram till dom stängde kl 17,30. Hade tänkt gå dit imorronbitti också, alldeles när dom öppnar kl åtta, men nu känns det som att jag hann se det mesta redan idag trots att det var ganska långt att gå mellan de olika byggnaderna/pyramiderna (dom rekommenderar att man hyr cykel för att ta sig runt inne på området). Tror alltså jag hoppar över ännu ett besök. Inträdet var 51 pesos ifall nån är intresserad. Det var en hel del vackra ruiner där inne hursomhelst, och att de var omgivna av djungel gjorde ju sitt till också! Värt ett besök även om jag inte kan påstå att det var alldeles helt totalt ÖVERfantastiskt, utan "bara" ganska fantastiskt. Ja, ni får kolla på bilderna.
COBÁ:





Den har blev javligt lyckad!!! Det var som oclan bara legat och vantat pa att fa posera!




Den enda pyramid man fick klattra pa.



Utsikt uppifran.



Brant att ta sig ner...


Morrondagens planer är att ta sig till Valladolid som ligger ung. fem mil härifrån, ännu längre inåt landet. Ev. blir det ett ruinbesök till Ek-Balam som ligger ganska nära, får se hur enkelt/svårt/dyrt det är att ta sig dit från Valladolid. Vad jag INTE tänker besöka är Chichen-Itzá som tydligen är de mest berömda ruinerna (blev valda till ett av världens nya sju underverk om jag förstått saken rätt). Har läst att hela området är alldeles förstört av en massa försäljare och framförallt mängder av turister. Känns inget kul. Det här Ek-Balam ska vara mer förskonat från besökare.

Ang. min solBRÄNNA så gör den ONT!!! Fan vad KLANTIGT det var att inte smörja in sig ordentligt. Bh-banden, t.ex., skaver och gör skitont, men man vill ju inte gå runt bland mexikanska män utan bh direkt. Kommer säkert att få lida för det här ytterligare en vecka eller så... Går liksom inte att nudda huden utan att man vill skrika rakt ut, typ. Förbannat. Och flipflopsen "gjorde" en blåsa, som skavts sönder, mellan tårna på ena foten, så jag försöker använda mina vanliga skor nu. Vad mer? Hård i magen förstås, som alltid utomlands... Inte på allra, allra värsta sättet dock. På det hela taget ska jag inte klaga. Har ingen sjukdom, liksom. Försöker läsa klart "Brott och straff" men det går trögt. Har kommit halvvägs men nu går det som sagt trögt. Den var bättre i början.Ja, jag får väl ta och ladda upp det här när jag kommer till Valladolid imorron.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det var klantigt! ;) Och du borde visa mer bussbilder!!! (Jag följer bloggen fast det inte syns, kommer tydligen inte upp på sidan när man gör det via Bloglovin)