22 mars 2009

I Tulum - strand och Gran Cenote.

Busstationen, Cancun
Tulum, hostelet The Weary Traveler.
Sitter här och undrar om jag kommer att kunna sova inatt... Var på stranden tre timmar och är GANSKA så uppbränd... Smorde in mej sådär lite lagom (=inte alls särskilt mycket) och det visade sig senare vara en dum idé. Först syntes det väl inte så mycket, men nu, sex timmar senare, är jag VÄLDIGT röd. Jaja, får skylla mej själv.
Stranden var absolut helt okej med vit, sammetsmjuk sand, lite palmer och klarturkost vatten. Inget att klaga på! Ja, det skulle vara det att den ligger en bra bit från själva samhället Tulum, så att promenera dit är lite långt. Som tur är har hostelet en gratisbuss dit två ggr om dagen så jag tog en sån.
Badade och gick runt lite på stranden i typ tre timmar tills bussen gick hem igen vid tolv.



Playan
Duschade och hade beslutsångest över vad jag skulle göra dels på eftermiddan och dels framöver. Efter mycket om och men blev det så att jag tog en taxi till en s.k. cenote, en kalkstens"grotta" fylld med kristallklart sötvatten. Just den här låg bara 3 km utanför Tulum och heter helt enkelt Gran Cenote. Man kan både snorkla och dyka i cenoterna, och jag hade/har med mej snorklingsgrejer hemifrån så jag snorklade alltså. Ganska fascinerande - uppifrån ser det bara ut som ett stort hål fyllt med vatten, men hålrummet vidgas nere vid vattenytan och det går som långa grottgångar in i berget, med stalagmiter och stalaktiter (knep jag lärde mej i nån bok när jag var liten: stalagMITer sitter MITT under stalakTITerna som TITTar ner - miterna "reser" sig alltså från marken och titerna hänger ner från taket. Typ nåt sånt :)) och det går att simma/snorkla/dyka in i de vattenfyllda gångarna. ÄSCH, vad svårt att förklara!!!
Det är väldigt vackert alltihop, hursomhelst! Ser alldeles... magiskt och/eller konstgjort ut med alla droppstenar och kristallklart, turkost (söt-)vatten. Ska se hur fotona blir som jag tog. Går säkert inte att fånga magin på bild, men ändå.
Åkte ju taxi dit, men eftersom cenoten ligger 3 km ut i ingenting och det inte fanns nån väntande taxi där så promenerade jag helt enkelt! Det var ju som sagt bara drygt 3 km, så det gick bra. Vet inte om det är farligt att gå ensam längs den där vägen, men den var iaf vältrafikerad så om nån skulle röva bort mej borde åtminstone nån annan ha sett det.
Skitsamma. Det gick så bra så!
Bilder cenoten:




Nu sitter jag på rummet (sov"sal" (det är ju bara ett vanligt rum liksom) med fem bäddar) och skriver. För sen över texten till mitt usb-minne och tar med till nåt internetställe. I Cancún funkade ju det trådlösa internettet finfint, men inte här. Finns Wifi men det vill sig inte.
Har pratat en del med en annan tjej i mitt rum, Leah. Man träffar ju alltid folk på såna här ställen. Vi är tre tjejer som reser ensamma i det här rummet. Det är faktiskt väldigt vanligt. Visst är det många (mest) kompispar och "vanliga" par, men definitivt även många s.k. solo travellers.
Inne pa hostelet

Banaaaner

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, du är för rolig... stranden hade sammetslen vit sand, palmer och turkosblått vatten och du tyckte att den var "helt okej"? Ha ha... Jag tycker att det låter helt fantastiskt vackert och allmänt underbart, ser fram emot fler bilder!

Anonym sa...

grottan ser härlig ut! är inte direkt nöjd med väderutvecklingen här, snö på Gotland igen... skulle verkligen vilja se Mexico men jag får väl nöja mej med att lyssna på 'Les Humphries Singers - Mexico' tror dock inte att upplevelsen blir likvärdig :)

Ann sa...

Vilken fantastisk strand! Och grottorna ser fina ut också.
Ha en fortsatt härlig resa!