20 mars 2009

Falun-Uppsala-Arlanda-Cancún

Klockan är halv åtta på morronen och jag har sovit en natt på hotell i Cancún. Det ingick ju en hotellnatt första natten, och jag bestämde mej för att ta den. Cancún består av dels en "vanlig stad" ett par kilometer inåt land och dels ett hotellområde vid havet, och mitt hotell ligger definitivt INTE vid havet! (Så det har jag inte ens sett än.) Det är dock nära till busstationen vilket är en stor fördel eftersom jag strax ska knalla dit för vidare resa söderut, längs ostkusten, till Tulum. Det ska vara väldigt fint tydligen, och det ligger mayaruiner alldeles på stranden.

Tågresan Falun-Uppsala tillbringades i sällskap med styrelseproffset Bo Berggren, som råkade ha platsen bredvid mej. Han bjöd på kaffe och choklad från bistron, och vi hade ett intressant samtal om SAS, Marcus Wallenberg, bonusar och sist men inte minst resor. Som styrelseproffs och f.d. ordförande i SAS hade han en del intressant att berätta om bl.a. Kina och Japan. Eller kineser och japaner, snarare. Intressant, som sagt! Hade gärna pratat mer med honom!
Natten i Uppsala tillbringades hos min syster, fast det var bara pojkvännen hemma. Fick se den efterlängtade säsongspremiären av "Rent hus" på fyran :) Marie-Louise är min idol.

Uppsala-Arlanda vid fyra på morronen. Såna stunder känns det skönt att vara van vid dom där extrema tiderna!
Planet var ett charterdito, men med VÄLDIGT gott om benutrymme! Mysko. Strax efter start kom jag och min "platsgranne" fram till att vi hade/har en gemensam vän, "Å. med hundarna", så detta ämne avhandlades grundligt! :) Diskuterade också en del resor m.m. (...med både "grannen" H, och hennes blivande man F. som också var med) Måste säga att jag hade oerhörd tur med "sittsällskapet" både på tåget och flyget! På flyget hade vi heller inga skrikande barn i vår omedelbara närhet, underbart...
Väl framme i Cancún byttes det e-postadresser och ev. ska jag titta förbi hos H. och F. i Playa de Carmen där dom ska bo. Visar sig om det blir av.

Fixade bussbiljett på flygplatsen och hittade två andra svenskar som skulle t samma hotell som jag, El Batab, så vi delade en taxi.
Igårkväll var jag ute på en liten promenad och lyckades hitta en adapter till all min elektroniska utrustning... Hade nämligen chansat på att svanska kontakter skulle funka utan adapter, men icke... Kunde ha blivit ett stort problem, men efter att, på ringrostig spanska, ha frågat på några ställen hittade jag faktiskt vad jag sökte. Tur. Annars ingen mobil, ingen kamera, ingen dator... Vad själva adaptern heter på spanska har jag dock inte lyckats få kläm på fortfarande, men på nåt vis lyckades jag uppenbarligen beskriva vad jag ville ha...

Nu ska jag gå ner till lobbyn och koppla upp mej/ladda upp detta (trådlöst internet)(Åke, det FUNKAR! Tack igen!), och sen till busstationen/Tulum.
Hej!

Inga kommentarer: