26 mars 2009

2. Campeche



Campeche, precis som så gott som alla sydamerikanska städer (fast, ok, Mexico tillhör Nordamerika...), har flera olika bussterminaler, och jag hamnade på "Andraklassterminalen". Enligt kartan i min bok var det så gott som gångavstånd därifrån till centrala plazan där hostelen låg, men med tanke på 1. hur ryggen kändes och 2. temperaturen ute kl tolv mitt på dan (sol och säkert 50 grader varmt, eller 40 åtminstone...) i kombination med smala trottoarer och en massa avgaser, så valde jag att för en gångs skull ta taxi. Fanns liksom inget annat alternativ.
Hamnade på Hostel Parroquia, bild ovan. (NU ska jag kolla i lexikonet vad parroquia betyder... 'församling'. Ja, det stämmer, det är som en ombyggd gammal kyrka på nåt vis, jättehögt i tak och med en öppen innergård. Kanske har varit ett kloster?) Det är jättefint här och tack vare att det är superhögt i tak (typ 6 m) överallt, inkl. sovsalen, har det inte varit så himla varmt, och dessutom har varje säng en egen golvfläkt. Underbart. Jag vill ju helst ha "blås" på mej hela tiden, vilket många andra INTE vill. I Tulum t.ex. vred jag på den enda takfläkten som fanns i rummet, och så dröjde det inte så länge innan nån knäppte av den. Totalt obegripligt för det var verkligen varmt (och fuktigt) där inne! Återigen förvånas jag av hur i helvete alla andra kan vara helt torra i ansiktet och inte verka känna av hettan medan jag håller på att dö och det hela tiden rinner små rännilar av svett inte bara i ansiktet, utan på hela kroppen, och håret är alldeles genomblött (liksom kläderna naturligtvis). Jag KAN BARA INTE förstå hur folk kan tycka om klimatet i t.ex. Thailand, med hetta och fukt. Det är obegripligt.
Jaja, nu ville jag till Mexico och jag visste att det var sånt här klimat här, så det får jag stå ut med, men just det här att alla utom jag verkar helt oberörda, det förstår jag bara inte.
Igår eftermiddag gick jag en bit på 'el malecón', strandpromenaden. Visserligen fläktade det lite, men likförbannat var det säkert 30 grader varmt. Jaha, vad kommer folk joggandes i? Jo, långbyxor och t-shirt med svart vindjacka över, eller t-shirt kombinerad med t.ex. en vanlig collegetröja. Och, som sagt, joggandes - INTE sittandes flämtande i skuggan.
Ursäkta om jag uppehåller mej vid det här med värmen, men det fascinerar mej, på riktigt. Det är så fruktansvärt, totalt obegripligt hur folk står ut och dessutom klär på sig som om det vore typ nollgradigt i luften!

Iallafall. Parroquia. Har pratat en hel del med dels en amerikansk tjej, Kyra eller hur det stavas, som är här och skriver på en bok, och så en italienare som är involverad i projektet med partikelacceleratorn i Schweiz. Har bl.a. fått en del tips av dom, t.ex. var det tack vare K. som jag kom iväg till Edzná, ett "ruinställe", idag, och av italienaren (kommer inte alls ihåg namnet) fick jag reda på lite om boende i närheten av Palenque, andra stora/kända ruiner, dit jag åker inatt.

Staden Campeche är lite som ett sagoland med alla olik-/pastellfärgade hus och kullerstensgator. Ser lite konstgjort ut nästan. Kommer att tänka på Disney's skapelse i Florida - staden Celebration, uppbygd enligt strikta "Disneybestämmelser". Googla gärna på detta fenomen.
Iallafall är det väldigt vackert med gränderna och det grönskande torget. Dock känns det som man kan det här stället efter nån dag eller två. Man har sett husen och gatorna och gått på malecónen. Kul att se, men nu räcker det.



Inatt kl 00,30 blir det buss Campeche-Palenque. Kommer fram vid kl sju imorron bitti. Har planer på att, på italienarens inrådan, försöka hitta en liten spartansk cabaña i djungeln, bara ett par km från själva ruinerna. Får se hur det går! Det lät mysigt, han hade blivit väckt av apor i djungeln utanför... Ja, hur pass MYSIGT just det är, var väl fel ord kanske. Vet inte om det finns internet där i bushen (fast det finns det säkert...) men jag återkommer förstås förr eller senare.
Nu får Edzná ett eget inlägg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Igår var det minus 15 när jag vaknade så jag skulle just nu gärna byta temperatur med dig...